

Strategische partner voor elke organisatie die zich in de belevingswereld van haar stakeholders wil verplaatsen
Wat mag je van ons verwachten?
Wij zijn strategische marktonderzoekers met elk ruim 20 jaar ervaring, experts in communicatieonderzoek en pioniers in stakeholder- en reputatieonderzoek. Bij alles wat we doen staan integriteit, onafhankelijkheid en handelingsperspectief voorop.
Maar we zien het als onze core-business om opdrachtgevers te helpen zich te verplaatsen in de belevingswereld van de stakeholders waar ze voor hun succes en overleving van afhankelijk zijn. Niet omdat iedereen hen zonodig aardig moet vinden, maar omdat een karrenvracht wetenschappelijk onderzoek uitwijst dat je pas succcesvol wordt als je bereid en in staat bent je te verplaatsen in de beleving en behoeften van je klanten, medewerkers, aandeelhouders en andere strategische stakeholders. En we verplaatsen ons daarom zelf ook altijd goed in de positie van onze opdrachtgevers, zodat we bij onze adviezen rekening kunnen houden met hun doelstellingen, draagvlak, vrijheidsgraden en marktpositie.
Voor welke uitdagingen bieden wij een oplossing?
Onze onderzoeken laten je bij vier strategische vraagstukken zien wat je concreet kunt doen om je beoogde verbeteringen te bewerkstelligen:
⇒weten waar je ‘staat’ ten opzichte van je concurrenten en bij al je stakeholders een betere reputatie verdienen?
RepScan360
⇒draagvlak verwerven voor je nieuw- of verbouwplannen of andere ruimtelijke initiatieven waar de participatie van de omwonende burgers en ondernemers is vereist?
OmgevingsAnalyse
⇒je customer journey in kaart brengen en op cruciale punten verbeteren, zodat je klanten tevredener en loyaler worden?
Customer Journey Experience (CJX)
⇒je employee journey in kaart brengen en op cruciale punten verbeteren, zodat je talent gemakkelijker kunt boeien en binden?
Employee Journey Experience (EJX)
Wij geloven in empathy building: dat organisaties zich steeds beter kunnen onderscheiden naarmate ze dieper doordringen in de beleving en behoeften van hun klanten, medewerkers en andere strategische stakeholders, zodat ze zelfs kunnen voorzien in behoeften die de stakeholders zelf nog niet kennen, oftewel -in de woorden van Microsoft-bestuursvoorzitter Satya Nadella– ’to meet their unmet and unarticulated needs’. Daarom bieden we voor elk van deze onderzoeksproposities 5 modules aan die een oplopende mate van inlevingsvermogen opleveren: INSPIRATIE, EXPLORATIE, VALIDATIE, CONCRETISATIE en CO-CREATIE.
RepScan360
Brengt snel de volledige stakeholder-reputatie van jouw organisatie in kaart en laat zien aan welke knoppen je moet draaien om die te verbeteren.
Customer Journey Experience (CJX)
Maakt je klantreis tot een onvergetelijke ervaring en verhoogt de klanttevredenheid en -loyaliteit aantoonbaar.
Employee Journey Experience (EJX)
Maakt de medewerkersreis tot een onvergetelijke ervaring en verhoogt hun loyaliteit, zodat je nooit meer om talent verlegen hoeft zitten.
Lezingen en Workshops Empathisch Stakeholdermanagement
Hiermee krijg je omgevingssensitiviteit bij je management en collega’s tussen de oren

BLOG: Empathie is niet voor bange leiders
Kunnen alleen softies zonder personeel zich empathie permitteren? Volgende maand viert mijn geesteskind De Empathische Organisatie alweer zijn tweede verjaardag. En terwijl de coronacrisis ons liet voelen dat sociale contacten (vitamine S) ook tot de eerste...
De mensen achter StakeholdersLab
StakeholdersLab is een strategisch onderzoeks- en adviesbureau dat in 2008 door psycholoog Henk Noort is opgericht. De purpose is om bedrijven en (semi-)publieke organisaties succesvoller te maken door hen te helpen zich beter in de positie en zienswijze van hun klanten, medewerkers en andere stakeholders te verplaatsen. Zoals hij in zijn nieuwste boek De Empathische Organisatie aantoont, kunnen organisaties in deze transparantiesamenleving alleen overleven als ze sensitieve voelsprieten ontwikkelen voor alles wat er leeft onder hun klanten, medewerkers en tal van andere stakeholders waar hun succes van afhangt. Omdat het praktisch onmogelijk is om met elke stakeholder een dialoog te voeren, gaan wij met hen in gesprek. Daarnaast ontwikkelen we onderzoeksmethoden en -technieken waarmee onze opdrachtgevers doorlopend voeling houden de sentimenten, opvattingen van hun stakeholders en die zichtbaar en meetbaar maken hoe zij naar hun organisatie, producten en diensten, communicatie en leiderschap kijken. Vanuit de purpose om organisaties inzicht te geven in de belevingswereld van hun stakeholders en omdat hij gelooft in de kracht van co-creatie, werkt hij nauw samen met diverse senior-onderzoekers en -adviseurs, onderzoeksbureaus en andere zakelijke dienstverleners.
De Empathische Organisatie bestellen?

Henk Noort
Oprichter (directeur kwalitatief en kwantitatief onderzoek)
Sinds zijn afstuderen in de cognitieve psychologie aan de UvA specialiseerde hij zich in strategisch marktonderzoek. Terwijl hij de rangen in het marktonderzoek doorliep, publiceerde hij vijf boeken en had hij drie jaar een column in het FD. Henk ziet zichzelf als empathie-aanjager en publiceerde onlangs zijn nieuwste boek De Empathische Organisatie (Nubiz, 2020). Zijn purpose is dat bedrijven en (semi)publieke organisaties er een gewoonte van maken zich in de belevingswereld van hun stakeholders verdiepen, omdat ze daardoor over de hele linie beter gaan presteren.

Wicher van Vreden
Partner kwantitatief onderzoek
Wicher studeerde psychologie, onderzoeksmethodologie en marketing en heeft ruim 20 jaar ervaring met het uitvoeren van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Hij werkte als teamleider en account director bij verschillende onderzoeksbureaus. Hij voerde vele onderzoeken uit op het raakvlak van identiteit, imago en positionering. Zijn inhoudelijke aandachtsgebieden omvatten o.m. de podiumkunsten, het betalingsverkeer en de financiële en zakelijke dienstverlening.

Waldo Swijnenburg
Partner kwalitatief onderzoek
Waldo Swijnenburg is afgestudeerd in sociologie en psychologie (cum laude). Hij heeft twintig jaar ervaring als marktonderzoeker en werkt voor een breed scala aan (inter)nationale merken. In 2012 is hij door de MOA genomineerd voor Onderzoeker van het Jaar vanwege zijn visie op het vakgebied, innovatieve aanpak en publicaties. Tot eind 2019 was hij managing partner bij het grootste kwalitatieve onderzoeksbureau van Nederland. Sindsdien werkt hij zelfstandig. Hij is gespecialiseerd in de wijze waarop rationele en emotionele drivers het menselijk gedrag aansturen en publiceerde twee boeken.
“Henk Noort heeft in 2020 voor het ministerie van Financiën een interactieve webinar verzorgd over De empathische organisatie met praktijkvoorbeelden en onderzoeksresultaten. Het werd door ongeveer 600 medewerkers gevolgd en gewaardeerd met goed tot uitstekend. Zeer inspirerend ook om daarna met collega’s over in gesprek te gaan. Van harte aanbevolen!”
Zo kun je ons bereiken
Rietlandpark 187, 1019DT Amsterdam