Wil je ook weten waar de knoppen zitten?
Ligt je organisatie in de media onder vuur? Moet je je organisatie scherper op de kaart zetten? Of ben je op zoek naar een managementinformatie-dashboard waarmee je alle reputatierisico’s tijdig opmerkt, meer draagvlak verwerft en gericht aan verbetering van je stakeholderrelaties en reputatie kunt werken? Dan is RepScan360 iets voor jou.
De 5 voordelen van RepScan360 op een rijtje:
- Volledig reputatiebeeld op zowel organisatie- als stakeholdergroep-niveau (alle knoppen om aan te draaien, geen oppervlakkig publieksimago waar je niets aan kunt veranderen)
- Stakeholders worden alleen door goed ingevoerde senioren met ruim 20 jaar ervaring op hun niveau bevraagd (geen junioren of werkstudenten, wij zijn jullie merkambassadeurs)
- Strategisch maatwerkadvies en hulp bij de implementatie (we leveren niet alleen onderzoeksresultaten, maar geven ook onze interpretatie en zijn je sparringpartner bij reputatieverbetering)
- We begeleiden je bij elke stap en ontzorgen je volledig (we bieden gestandaardiseerde vragenlijsten, weten welke issues er in jouw branche spelen en leveren zelf ook belangrijke stakeholders uit ons netwerk aan)
- En dat alles tegen tarieven die door onze lage overhead onder de marktprijs liggen.
Je mag bij ons reputatieonderzoek uit 5 smaken kiezen
We bieden ons reputatieonderzoek laagdrempelig aan in 5 modules, met een toenemende mate van inlevingsvermogen en diepgaandheid van inzicht.
INSPIRATIE Meest laagdrempelig is onze Reputatie-inspiratiesessie waarin we onze visie op en ervaringen met reputatieonderzoek inclusief best en worst practices delen.
EXPLORATIE Wat ook veel inzicht oplevert is als we je bestaande reputatierapportages met behulp van onze AI Tool ChatIM analyseren en er een presentatie over geven of werkplekgesprekken houden met bijvoorbeeld communicatiemedewerkers en bestuurders uit je organisatie.
VALIDATIE Om de hypothesen die we gaandeweg formuleren te toetsen, bieden we het kwantitatieve RepScan360-onderzoek onder alle stakeholders aan (online interactieve -met AI verrijkte- vragenlijsten).
CONCRETISATIE Ter aanvulling kunnen de stakeholders die de vragenlijst hebben ingevuld ook online door onze senior-onderzoekers worden geïnterviewd, zodat ze hun antwoorden mondeling kunnen toelichten. We krijgen zo ook meer inzicht in hun belevingswereld achter de cijfers en kunnen hiermee ook concretere aanbevelingen formuleren.
CO-CREATIE Aansluitend op de expertinterviews kunnen we een strategische online focusgroep organiseren waarin je meest spraakmakende stakeholders adviseren hoe je organisatie haar reputatie het beste kan verbeteren. Dit is het toefje slagroom op de cake. In het nu volgende werken we modules Validatie (kwantitatief onderzoek) en Concretisatie (kwalitatief onderzoek) nader uit.
We bevragen al jouw stakeholders
Voor het meest volledige reputatiebeeld adviseren we alle 15 primaire en secundaire stakeholders uit onze Basale Stakeholder Kaart (afgeleid van de Basic two-tier Stakeholder Map van Edward Freeman) te bevragen. Elke stakeholder heeft immers invloed op je reputatie. Of in de woorden van Charles Fombrun, de grondlegger van de reputatiewetenschap: ‘hoe breder de vertegenwoordiging van alle stakeholders in de audit, des te meer valide is het reputatiebeeld dat eruit naar voren komt’. Maar we kunnen ook groepen toevoegen of weglaten.
We meten de 7 bouwstenen van je reputatie
We gaan ervan uit dat elke reputatie is gebaseerd op 7 bouwstenen. Dit zijn de onderwerpen waar de duizenden stakeholders die we de afgelopen 25 jaar bevroegen over spreken als het gaat om de reputatie van organisaties. Deze bouwstenen (of reputatiepijlers) komen ook in hoge mate overeen met de bouwstenen die in de reputatiewetenschap en bij andere onderzoeksbureaus worden gebruikt om de reputatie te meten.
Je eigen maatwerkmodel met alle reputatiedrivers
We nemen in de vragenlijst circa 39 reputatiedrivers op (zie onderstaande lijst), waarvan we op basis van onze ervaring en analyses (en deskresearch van wetenschappelijk reputatieonderzoek) weten dat ze de reputatie van organisaties bepalen. Maar omdat elke organisatie anders is, maken we hieruit in overleg een selectie. Op basis van statistische analyses selecteren we hieruit de drivers die voor jouw organisatie het meest relevant zijn, zodat we een maatwerkmodel kunnen opleveren waarmee je je reputatie in de tijd kunt volgen – en natuurlijk verbeteren. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook een eigen Pulse-vragenlijst opstellen om zelf de verbeteringen van je reputatie te volgen.
Cijfers met context en duiding
De stakeholders lichten hun cijfers tijdens de interviews mondeling toe, zodat we ook inzicht krijgen in hun achterliggende belevingswereld. Dit levert een schat aan informatie op en voorziet de cijfers van ‘beeld en geluid’, zodat we ze binnen de juiste context kunnen duiden en we onze aanbevelingen ook kunnen prioriteren.
Output waar je impact mee hebt
De uitkomsten van RepScan360 en worden op 6 niveaus -van abstract naar steeds concreter- weergegeven in een beknopt sheetrapport. Wat je hier zoal in aantreft en waarin dit onderzoek zich van de gebruikelijke reputatiepeilingen onderscheidt, lees je nu:
1. Je reputatie op organisatie- en stakeholdergroep-niveau
RepScan360 laat je reputatie op organisatieniveau, maar ook per stakeholdergroep zien. Dat is heel inzichtelijk en in lijn met de reputatiewetenschap die stelt dat een organisatie niet één reputatie heeft, maar zoveel reputaties als ze stakeholdergroepen telt.
Wat je reputatie bij de specifieke stakeholders is, wordt weergegeven met behulp van onze Stakeholder Reputatie Thermometers.
Om de totale reputatie van je organisatie bij alle stakeholders weer te kunnen geven, berekenen we ook een Stakeholder Reputatie Index (gemakkelijk te interpreteren rapportcijfer van 0-10 op basis van de scores van alle stakeholders op alle drivers met als weegfactor het belang dat zij hieraan toekennen). Om vinger aan de pols te kunnen houden, hoef je alleen deze indexcijfers in de gaten te houden. En door onze gestandaardiseerde aanpak, kunnen we ze ook met vergelijkbare organisaties benchmarken.
2. De sterktes en zwaktes van de reputatie (1)
We ontwerpen ook een Bouwstenenmatrix waarin de scores op de bouwstenen worden afgezet tegen het belang dat de stakeholders hieraan toekennen. Volgens deze matrix krijgt de organisatie uit dit voorbeeld een betere reputatie als ze vooral aan de bedrijfscultuur gaat werken.
3. De sterktes en zwaktes van de reputatie (2)
Vanzelfsprekend maken we voor elke reputatiebouwsteen en de onderliggende reputatiedrivers ook de gebruikelijke figuren, zoals staafdiagrammen, zodat je in één oogopslag een duidelijk overzicht krijgt van alle sterktes en zwaktes van je organisatie.
4. Dit zijn de knoppen waaraan je kunt draaien
In de Drivermatrix wordt de waardering op de reputatiedrivers afgezet tegen het belang dat de stakeholders eraan geven. Dit zijn de ‘knoppen’ waaraan je kunt draaien om de reputatie te verbeteren. In dit voorbeeld zou de organisatie moeten overwegen de organisatietrots van de medewerkers te verhogen en de stakeholderscommunicatie te verbeteren.
5. De kwalitatieve resultaten geven de cijfers duiding en context
Cijfers vertellen nooit het hele verhaal en laten niet zien met welke acties je de reputatie concreet kunt verbeteren. Deze kwalitatieve informatie halen we met de interviews boven water. En we werken alle uitspraken uit in uitgebreide codeboeken -met veilige AI Tools. Dit betaalt zich terug in meer concrete aanbevelingen voor je gehele organisatie en per stakeholdergroep waarmee je direct aan de slag kunt gaan. Als jouw organisatie bijvoorbeeld relatief laag scoort op ‘stakeholdercommunicatie’, kunnen we uit de gesprekken afleiden hoe je dit concreet kunt verbeteren (bijvoorbeeld met een nieuwsbrief, betere website, congressen en symposia of door regelmatig ‘een rondje langs de velden’ te maken). Met deze achtergrondinformatie plaatsen we de cijfers dus in een inzichtelijk kader, zodat je weet hoe je ze moet interpreteren en wat je ermee kunt.
6. Strategische reputatie advies
We gaan nog een stap verder en formuleren op basis hiervan, in lijn met de marktpositie, merkbelofte (of purpose) en strategische koers van je organisatie, ook een reputatie-advies voor de korte en langere termijn. Hierin zetten we uiteen hoe wij de uitkomsten interpreteren en geven we aan welke prioriteiten je organisatie op de weg naar reputatieverbetering het beste kan stellen. Door deze vertaalslag kun je je directie/board of collega’s gerichter over de implicaties en next steps van het onderzoek adviseren.
Wekelijkse meting mogelijk
We adviseren je in elk geval aan het begin van het traject een volledig meting onder alle relevante stakeholders uit te voeren (0-meting), zodat de gehele reputatie scherp op je netvlies staat en we alle strategische reputatiedrivers (de drivers die aansluiten bij je missie en visie/purpose of merkbelofte) kunnen bepalen. Deze volledige meting wordt idealiter elke 2 jaar uitgevoerd om de vragenlijst actueel en relevant te houden. En om te kijken of de ingezette verbeteringen het gewenste effect sorteren.
Na de 0-meting kunnen we de reputatiemeting zo vaak als je wilt uitvoeren. Bijvoorbeeld halfjaarlijks een Pulse-meting -online onderzoek met alleen de belangrijkste reputatiedrivers- onder medewerkers en/of klanten. Of we interviewen in combinatie met de volledige online-vragenlijst elke week een selectie van 5-10 belangrijke stakeholders (bij bijzondere gebeurtenissen zoals een bestuurswisseling of maatschappelijke kritiek kunnen we de frequentie opvoeren) om vinger aan de pols te houden en elke reputationele bananenschil tijdig op te merken.
What’s in it for me?
We bespreken de uitkomsten altijd voorafgaand aan de rapportage en houden desgewenst ook een gratis workshop of presentatie bij degenen die met de uitkomsten aan de slag moeten gaan. Hierdoor zijn onze aanbevelingen altijd actueel, relevant en uitvoerbaar.
Kort samengevat levert RepScan360 het volgende op:
1. Managementinformatiesysteem met tientallen reputatiedrijvers waarop je kunt sturen en waarmee je elke reputationele bananenschil tijdig opmerkt.
2. Inspiratiebron die je op elk gewenst moment laat zien wat de belangrijkste kansen, bedreigingen en trends zijn en hoe jouw organisatie hier beter dan de concurrenten op in kan spelen
3. 360 graden feedback waarmee je jouw directie/board van noodzakelijke veranderingen kunt overtuigen
4. Sparringpartners die 24/7 voor je klaarstaan om aanvullende analyses te doen, presentaties en workshops te geven, je stakeholders te bevragen en jou gevraagd (en desgewenst ook ongevraagd) bij je corporate communicatie, reputatie- en stakeholderbeleid te adviseren.
Strategisch onderzoek voor de prijs van een campagnetest
Kwalitatief onderzoek is arbeidsintensief en kostbaar, temeer wanneer het high profile-stakeholders betreft die alleen door goed ingevoerde senior-onderzoekers geïnterviewd mogen worden. Door onze lage overhead kunnen we RepScan360 onder de marktprijs aanbieden. Bij ons krijg je een strategische reputatiescan waarmee je jaren vooruit kunt voor de prijs van een doorsnee-onderzoek. Voor het geld hoef je het dus niet te laten.
Wie hebben er het meeste baat bij?
RepScan360 is geschikt voor bedrijven en (semi-)publieke organisaties wier succes, meer nog dan bij andere organisaties, van stakeholders (bijvoorbeeld de politiek, toezichthouders of vakbonden) afhankelijk zijn en die zich scherper van hun peers willen onderscheiden. Hierbij kun je denken aan:
UNIVERSITEITEN
HOGESCHOLEN
MBO-INSTELLINGEN
ZELFSTANDIGE BESTUURSORGANEN (bijvoorbeeld Belastingdienst, CBR, KvK, COA, TNO en ZIN)
BELANGENBEHARTIGERS (bijvoorbeeld Consumentenbond, NVM en VEB)
WATERSCHAPPEN
MUSEA
(ACADEMISCHE) ZIEKENHUIZEN en andere zorginstellingen
ZORGVERZEKERAARS
WONINGCORPORATIES
TOEZICHTHOUDERS (bijvoorbeeld ACM, AFM, NZa en AP)
KOEPELORGANISATIES (bijvoorbeeld VNG, NVB en Pensioenfederatie)
PENSIOENFONDSEN en -UITVOERINGSORGANISATIES