Je wilt weten welke groepen burgers en ondernemers voor jou het belangrijkst zijn en hoe je ervoor kunt zorgen dat ze jouw reorganisatie of andere veranderingen/plannen of projecten niet tegenwerken, maar steunen? Dan zal onze OmgevingsAnalyse je interesseren.

Het meekrijgen van de omgeving was nooit eerder zo belangrijk

Vroeger konden bedrijven en (semi-)publieke organisaties hun gang gaan zolang ze binnen de wettelijke kaders bleven, maar tegenwoordig dwingen tal van redenen – niet in de laatste plaats het risico van reputatieschade – hen hun activiteiten met hun omgeving af te stemmen. Ook door de Omgevingswet was de vraag ‘hoe krijg ik mijn omgeving mee?’ nooit eerder zo actueel. Hiervoor hebben we een nieuwe onderzoeksopzet ontwikkeld: de OmgevingsAnalyse.

De 4 voordelen van de OmgevingsAnalyse op een rijtje:

  1. Discretie verzekerd (wij zijn er bedreven in om plannen geabstraheerd te testen, zodat ze niet op straat komen te liggen)
  2. Strategisch maatwerkadvies en hulp bij de implementatie (we leveren niet alleen onderzoeksresultaten, maar geven ook onze interpretatie en zijn je sparringpartner bij het verwerven van het benodigde draagvlak -bijvoorbeeld bij het schrijven van blogs, ingezonden brieven en persberichten)
  3. We begeleiden je bij elke stap en ontzorgen je volledig (we organiseren ook bijeenkomsten met burgers en ondernemers en leveren adressenbestanden aan)
  4. En dat alles tegen tarieven die door onze lage overhead onder de marktprijs liggen.

Onze OmgevingsAnalyse heeft 5 modules

We bieden onze OmgevingsAnalyse laagdrempelig aan in 5 modules, met een toenemende mate van inlevingsvermogen en diepgaandheid van inzicht.

INSPIRATIE Meest laagdrempelig is onze Burgerparticupatie-inspiratiesessie waarin we onze visie op en ervaringen met publieksonerzoek inclusief best en worst practices delen.

EXPLORATIE Wat ook veel inzicht oplevert is als we je bestaande rapportages over je doelgroep(en) of secundaire literatuur (bijvoorbeeld openbare rapporten van de concurrent) met behulp van onze AI Tool ChatIM analyseren en er een presentatie over geven of werkplekgesprekken houden met bijvoorbeeld communicatiemedewerkers en bestuurders uit je organisatie.

VALIDATIE Om de hypothesen die we gaandeweg formuleren te toetsen, bieden we het kwantitatieve OmgevingsAnalyse onder alle stakeholders aan (online interactieve -met AI verrijkte- vragenlijsten).

CONCRETISATIE Ter aanvulling kunnen de burgers en ondernemers (en/of andere relevante stakeholders) die de vragenlijst hebben ingevuld ook online door onze senior-onderzoekers worden geïnterviewd, zodat ze hun antwoorden mondeling kunnen toelichten. We krijgen zo ook meer inzicht in hun belevingswereld achter hun cijfermatige draagvlak en kunnen hiermee ook concretere aanbevelingen formuleren.

CO-CREATIE Aansluitend op de expertinterviews kunnen we een strategische online focusgroep organiseren waarin je meest spraakmakende burgers en ondernemers adviseren hoe je organisatie haar reputatie het beste kan verbeteren. Dit is het toefje slagroom op de cake. In het nu volgende werken we modules Validatie (kwantitatief onderzoek) en Concretisatie (kwalitatief onderzoek) nader uit.

Zo win je de hoofden en harten van je omwonenden

Om te beginnen bespreken we hoe we met behulp van kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoekstechnieken de opvattingen, behoeften, wensen en verwachtingen van je belangrijkste burgers en ondernemers het beste in kaart kunnen brengen, zodat je hun hoofden en harten met aantoonbaar resultaat voor jouw organisatie op project kunt winnen. We bieden hierbij diverse modules aan, waarvan een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek meestal de beste resultaten oplevert. Hierbij kun je kiezen uit twee scenario’s.

Eerst kwantitatief…

Bij Scenario 1 beginnen we met een online-peiling onder circa 300 burgers en ondernemers om in kaart te brengen hoe zij in de wedstrijd staan en waar de grootste obstakels en kansen voor constructieve samenwerking liggen. Vervolgens maken we met behulp van circa 30 online expert-interviews (MS Teams) met omwonenden een verdiepingsslag, waarbij we achterhalen wie de ambassadeurs en de criticasters zijn, wat hun achterliggende motieven, behoeften, wensen, verwachtingen en communicatiebehoeftes zijn en hoe hun steun verkregen kan worden.

…of eerst kwalitatief?

Bij Scenario 2 draaien we de volgorde om en beginnen we met circa 30 online expert-interviews met burgers en ondernemers en toetsen we de hypothesen die we op basis daarvan formuleren middels een kwantitatieve meting (online-vragenlijst) bij circa 300 omwonenden op representatitiveit. Als de groep beperkt in omvang is, nemen we alleen online-interviews af waarbij we ook een beknopte kwantitatieve vragenlijst afnemen (zodat ze hun beoordelingscijfers mondeling kunnen toelichten).

Jij mag het zeggen

Door deze beproefde combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek verschaft onze OmgevingsAnalyse je betrouwbare cijfers en diepgaande inzichten in de belevingswereld die achter de cijfers schuilgaat. Zo krijg je handelingsperspectief en ga je zien hoe je effectief met je omwonenden kunt samenwerken en communiceren om hun hoofden en harten voor je plannen te winnen.

Wij ontzorgen je bij de respondentenselectie

We realiseren ons dat het aanleveren van adressenbestanden van burgers en ondernemers onze opdrachtgevers vaak veel extra werk kost. Daarom ontzorgen we je hierbij zoveel mogelijk, bijvoorbeeld door de respondenten te recruteren uit het panel van onze samenwerkingspartner PanelClix -het grootste panel van Nederland of door gebruik te maken van gespecialiseerde respondentenselectiebureaus.

We leiden ook je participatiebijeenkomsten in goede banen

We zijn ook graag aanwezig op je participatiebijeenkomsten, bijvoorbeeld om (een deel van de) discussie met de burgers en ondernemers te leiden, bepaalde onderzoeksuitkomsten te presenteren, omwonenden te interviewen en/of een online-vragenlijst af te nemen. Hiermee meten we niet alleen het engagement van je omwonenden, maar dragen we ook bij aan het verhogen ervan.

Hoe groot is het draagvlak voor jouw plannen?

De combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek verschaft je diepgaande informatie over het draagvlak voor je plan of project. We gebruiken hiervoor bijvoorbeeld de Draagvlakschaal waaraan je kunt aflezen hoe groot het draagvlak voor je plan of project op dat moment is. Dit is het uitgangspunt (0-meting) van waaruit je aan het draagvlak kunt gaan werken. 

Dit is de navigatie waar je op kunt sturen

We maken op basis van alle kwalitatieve en kwantitatieve uitkomsten per doelgroep ook een Empathy Map -wordt ook gebruikt bij design thinking over productontwikkeling. Hierin beschrijven we de attitude van de betreffende omwonenden, ondernemers -en desgewenst ook andere stakeholders- ten opzichte van jouw project (zijn zij bijvoorbeeld criticasters -rode verkeerslicht- of eerder ambassadeurs -groene verkeerslicht-?), hun overwegingen, zorgen, obstakels, behoeften en triggers, alsmede de acties en argumenten waarmee je hun hoofden en harten kunt winnen.

Onze vragenlijst is altijd maatwerk

De vragenlijst en gesprekrichtlijn zijn altijd maatwerk en worden in samenspraak met de opdrachtgever geformuleerd. Wij formuleren op basis van onze kennis en expertise (en eerdere metingen) een conceptvragenlijst en -gespreksrichtlijn waaraan je desgewenst veel eigen vraagpunten kunt toevoegen.

Sneller, goedkoper en een hogere respons

Onze OmgevingsAnalyse heeft een hoge respons en is simpel, supersnel en goedkoop. En omdat het onderzoek online wordt uitgevoerd, liggen de kosten ook circa 30% lager dan bij werkplekinterviews en kunnen de resultaten aanzienlijk sneller (meestal al binnen 4 weken) worden opgeleverd.

En omdat we er alles aan doen om de vragenlijst zeer laagdrempelig te maken (bijvoorbeeld door hem zo te programmeren dat hij zowel op de smartphone, tablet en pc -of zelfs via Whatsapp- kan worden ingevuld), ligt de respons 20-30% hoger dan bij andere online-onderzoeken.

Geschikt voor elke stakeholder

De OmgevingsAnalyse is niet alleen geschikt voor omwonenden en ondernemers, maar voor elke stakeholdergroep waar jouw organisatie voor het realiseren van haar doelstellingen van afhankelijk is:

  1. Burgers (van bijvoorbeeld een provincie, gemeente of waterschap)
  2. Lokale ondernemers en hun vertegenwoordigers (ondernemersverenigingen en koepels)
  3. Maatschappelijke organisaties (bijvoorbeeld natuur- en milieuorganisaties)
  4. Belangenbehartigers
  5. Investeerders of (institutionele) beleggers
  6. Politici (lokaal, provinciaal of landelijk)
  7. Projectontwikkelaars en hun (onder)aannemers
  8. Journalisten
  9. Omwonenden (van bijvoorbeeld kantoren, distributiecentra of fabrieken)
  10. Consumentenorganisaties
  11. Vakbonden
  12. Toezichthouders (intern en extern)

Maatwerkrapport

We leveren een beknopt maatwerkrapport op waarbij de aanbevelingen naadloos bij de doelstellingen van de opdrachtgever aansluiten, zodat ze altijd relevant, nastrevenswaardig en praktisch haalbaar zijn. Daarom leveren wij het rapport in conceptvorm op en presenteren de uitkomsten bij degenen die ermee aan de slag moeten gaan alvorens het rapport te finaliseren.

We leveren het rapport pas op nadat de uitkomsten zijn besproken

Het rapport bevat ook een management summary waarin aan de hand van figuren, tabellen en pakkende citaten een eenduidig antwoord op de onderzoeksvragen wordt gegeven en beschreven wat de onderzoeksuitkomsten precies voor jouw organisatie betekenen en welke concrete stappen je kunt zetten om jouw omwonenden -en/of andere stakeholders- te engageren en het draagvlak voor je organisatie en/of project te maximaliseren (handelingsperspectief).

What’s in it for me?

De OmgevingsAnalyse is een buitenspiegel die je laat zien wat de kennis, houding en gedrag van de omwonenden ten opzichte van jouw organisatie, project of toekomstplannen is en hoe je het meest effectief met hen kunt communiceren om hun engagement en steun (draagvlak) te verhogen. Kort samengevat biedt de OmgevingsAnalyse je de volgende voordelen:

  1. Strategische informatie om wederzijds-lonende relaties met je omwonenden op te kunnen bouwen
  2. Meer bewegingsvrijheid (‘handelingsperspectief’) zodat je weet hoever je bij beleidswijzigingen kunt gaan zonder de kritiek van de omwonenden over je organisatie af te roepen
  3. De beste argumenten, prikkels en incentives om de omwonenden in het hoofd en hart te raken, zodat ze aan jouw kant gaan staan en je beleidswijzigingen of toekomstplannen enthousiast steunen (alignment)
  4. Essentiële informatie over hun communicatiebehoefte, zodat je effectiever met jouw omwonenden gaat communiceren
  5. Net dat laatste beetje zekerheid dat je bij verregaande beslissingen nodig hebt
  6. En dat alles tegen een relatief laag tarief.

Doorpraten over de mogelijkheden van de OmgevingsAnalyse?