Interactieve lezingen en maatwerkpresentaties

U wilt het stakeholderbewustzijn bij uw medewerkers verhogen of meer aandacht aan uw stakeholders besteden, maar weet nog niet precies hoe? Dan kunnen mijn interactieve lezingen en maatwerkpresentaties u wellicht op weg helpen.

Lezingen

Bent u op zoek naar een goede spreker voor een bijeenkomst, symposium of congres? Ik heb in de loop der jaren letterlijk honderden high-profile mogen interviewen en adviseerde uiteenlopende bedrijven en (semi-)publieke organisaties uit alle sectoren over hun reputatie- en stakeholdermanagement. Dit leverde tal van interessante inzichten op, bijvoorbeeld dat veel stakeholderverantwoordelijken:

  • te veel zenden en te weinig ‘ontvangen’, zodat ze de goedbedoelde verbeterpunten van hun stakeholders, waarmee ze het verschil kunnen maken, niet horen;
  • te veel vertellen en te weinig laten zien (show don’t tell!), zodat hun boodschap niet overkomt;
  • niet effectief communiceren omdat ze uitsluitend van hun eigen ‘werkelijkheid’ uitgaan en onvoldoende inzien dat elke stakeholder vanuit zijn eigen achtergrond, belangen en informatie een ander beeld van de organisatie construeert (the stakeholder is always right!);
  • het aan de stakeholder wijten als zij hun visie niet begrijpen, hun strategische koers niet steunen en/of zich kritisch over de organisatie uitlaten (‘Blaim it on the stakeholder’ heet dat in de literatuur);
  • in slechte tijden niet thuis geven, terwijl de stakeholders beduidend meer begrip voor hun dilemma’s hebben dan zij vermoeden. Het is meestal niet het issue zelf, maar hun defensieve reacties die de stakeholders in criticasters verandert.

Ik ben geen voorstander van radicale transparantie, maar zoals bij elke intermenselijke relatie doet een beetje meer openheid en kwetsbaarheid op het juiste moment en bij de juiste persoon wonderen. Organisaties zouden niet alleen hun successen, maar ook hun dilemma’s vaker met hun stakeholders moeten delen, want ge├źngageerde stakeholders zijn de beste brand embassadors die men zich wensen kan.

Al deze onderzoeken en interviews leerden mij kortom dat organisaties hun stakeholders vaak als een bedreiging zien en behandelen, terwijl ze in feite niet alleen het grootste reputatierisico, maar ook de ultieme reputatiedriver, succesfactor en een onuitputtelijke bron van innovatie en vernieuwing vormen waar bedrijven en (semi-)publieke organisaties te weinig gebruik van maken. Al deze ervaringen, best en worst cases en do’s en dont’s van het stakeholdermanagement wil ik graag met u en uw medewerkers delen.

Maatwerkpresentaties/workshops

Veel bedrijven en (semi-)publieke organisaties waar ik mee spreek, vertellen dat ze ‘iets’ met hun stakeholders willen. Maar het waarom, wat en hoe is vaak nog niet duidelijk. Om hen op weg te helpen, bied ik maatwerkpresentaties aan, waarin ik in interactie met de toehoorders een antwoord formuleer op bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat zijn stakeholders en welke groepen kunnen we daarbij onderscheiden?
  • Waarom zijn stakeholders zo belangrijk voor het succes en de reputatie van uw organisatie?
  • Welke stakeholders zijn voor uw organisatie het meest relevant?
  • Welke methoden bestaan er om uw beeldvorming en reputatie bij de stakeholders te monitoren?
  • Wat verwachten de verschillende stakeholders van uw organisatie?
  • Hoe kunt u hun steun verwerven?
  • Wat kunt u doen om de stakeholders voor u te laten ‘werken’?

Henk 1 jpeg

drs. Henk Noort

Boeken of meer informatie?

Lezingen@stakeholderslab.nl

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn